מלאלה יוספזאי אצל ג'ון סטיוארט

הראיון יוצא מנקודת הנחה שהצופים יודעים מי זאת ולמה היא מועמדת לפרס נובל לשלום, אבל יש משהו לא ענייני בהענקת הפרס לאדם צעיר כל כך.
מלאלה יוספזאי

היא רק בת 16 והיא מקסימה כמו בת 16 והיא לא פחות ממדהימה. מלאלה יוספזאי (Malala Yousafzai), המועמדת הכי צעירה אי פעם לפרס נובל, מתראיינת אצל ג'ון סטיוארט, ככל הנראה איש הטלוויזיה הכי אינטליגנטי בסביבה. הגרסה המלאה 16:11 דקות.

זוהי פיסת טלויזיה שאתה רוצה לראות עם הילדים. ברור שהיא התאמנה על זה וברור שכבר יש לה טקסטים מובנים בדיוק למצבים האלה, מול מנחים מערביים מלאי אמפתיה וסימפטיה.
ג'ון סטיוארט לא חוקר, בטח לא נושך והוא אפילו לא מראיין את מלאלה – הוא מציג אותה. זה הכל וזה כל מה שצריך.

מלאלה היא אמנם מועמדת לפרס נובל אבל היא קודם כל נערה בת 16 וכך מראיינים אנשים בגיל הזה, גם אם יש מאחוריהם מערך יח"צ משומן שבזכותו, בין השאר, נוצר הראיון.

מי שלא מכיר את הסיפור של מלאלה יוספזאי יכול לקבל תקציר בוויקיפדיה בעברית ורקע נרחב בוויקיפדיה באנגלית, שם הערך אודותיה מסומן בכוכב ירוק כתוכן איכותי במיוחד.

הראיון יוצא מנקודת הנחה שהצופים יודעים מי זאת ולמה היא מועמדת לפרס נובל לשלום. ג'ון סטיוארט נותן לצופיו קרדיט שהם מבינים מראש למה הוא מארח את מלאלה ומדוע הוא כל כך חביב אליה.
וזה לא שאין לפחות שתי שאלות נוקבות שראוי לקבל עליהן תשובה, ועוד נחזור לזה.

אבל קודם כל מלאלה. היא מרשימה ככל שאדם יכול להרשים בחוכמה וקסם אישי, קל וחומר כשחושבים שהיא רק נערה צעירה. תמימות הנעורים עדיין שם, עם גישה חיובית לעולם הקשה והאכזרי הזה, עם מבט מלא אור ואופטימיות ועם ביטחון עצמי נדיר בעוצמתו ועוד יותר נדיר בצניעותו. יאפ, יש לה כריזמה.

מולה ג'ון סטיוארט, האנטי-תזה המושלמת. גבר מבוגר, "אשכנזי" שבע, מלומד ועשיר, ציני מקצועי, מלך השנונים.
סטיוארט בדרך כלל מארח אנשים שהוא רוצה לעשות להם כבוד, מי יותר מי פחות. לכן הראיונות שהוא מוביל הם כמעט לעולם אינם תוקפניים. בראיון עם מלאלה יוספזאי הוא יוצא מגדרו כדי לפרגן לנערה בלי לצאת מגדרו מרוב התלהבות. במילה אחת – אלגנטי.
הרספקט שהוא מבטא כלפי מלאלה יוספזאי הוא מוחלט ואמיתי. האופן בו הוא עוזר לה למלא את השידור באישיותה מהווה פסגה של מיומנות מקצועית. בכל סיטואציה אחרת הדעות של מלאלה היו נשמעות כדקלום תקשורתני סטנדרטי. הרי גם הנער ג'סטין ביבר יודע מה צריך להגיד למצלמה על חינוך והשכלה אם ישאלו אותו.
אין ספק שמלאלה יוספזאי כבר פיתחה מיומנות משלה בנושא הזה. אין לה ברירה.

על הקשר בין מלאלה לג'סטין ביבר תוכלו ללמוד בראיון הזה עם אנה מריה טרמונטי בטלוויזיה קנדית. אולי תוכלו גם ללמוד עוד משהו על ההבדל בין מראייני אקטואליה מקצועיים לבין ג'ון סטיוארט.
לדוגמא: טרמונטי מובילה את מלאלה אל עניין המועמדות לפרס נובל ומלאלה יוצאת מזה חלק ונעים. אצל סטיוארט זה חלק מהרקע ותו לא. שניהם, גם טרמונטי וגם סטיוארט, מלאי רספקט למלאלה הצעירה, אבל סטיוארט ממש מתענג על הזכות לתת לה את הכבוד.

מלאלה היא מלאלה בשני הראיונות וכנראה לכל אורך הדרך. נערה בת 16 מקסימה בעלת עוצמות מדהימות וחזון ראוי. היא לא אומרת במפורש שהיא רוצה לשנות את העולם, אבל אפשר לקרוא את זה בעיניים שלה ולהרגיש את זה בחיוך שלה. ברור שהיא חכמה מאוד.
ציטוטים ממפגש של מלאלה עם קהל בני-יורק מוכיחים שהיא שולטת לחלוטין ברזי הדיבור הפומבי המנוסח למשעי.
כעת היא משווקת ספר – אני מלאלה I Am Malala.

מלאלה לא תשנה את העולם אבל אולי היא תצליח לחולל מומנטום מספיק חזק שיקדם את העולם עוד קצת במעלה. ימים יגידו אם מלאלה יוספזאי תהיה עוד סיפור מרגש מתחילת האלף השלישי או אבן דרך.
בואו נסמן שני עניינים: אחד הזכות להשכלה והשני זכויות האשה.

שני מכשולים גדולים ניצבים בפניה: ראשית הייאוש. ככל שמלאלה תתבגר, וזה יקרה מול עינינו, היא תגלה שחזון הוא עניין סיזיפי, והיא גם תגלה על עצמה עוד כמה דברים שיידרשו התייחסות. בשלב זה, כמו כל נערה בגילה, מלאלה היא בעיקר פוטנציאל. האם היא תרים ידיים? האם יש לה כוחות ליצור מפעל חיים?
המכשול השני הוא הכסף. כבר כעת מתחיל להסתובב סביבה כסף גדול. בשום מקום לא כתוב מי מנהל את קרן מלאלה ומה עושים שם עם התרומות.

לכן, בסגנון עדות משביתי השמחות, אני מביע תקווה כנה  שמלאלה יוספאזי היא גם מספיק חזקה וגם מספיק נבונה כדי להבטיח שבראיון עתידי עם ג'ון סטיוארט היא לא תצטרך להתכונן לשאלות בנושאים האלה.

קרן מלאלה: דף הבית | פייסבוק

נשאר עניין פרס הנובל. יש משהו לא ענייני בהענקת הפרס לאדם צעיר כל כך. ככל שהסיפור של מלאלה יוספזאי חזק ומרגש וככל שהוא מנוף למודעות עולמית בנושאים מסוימים, גורל הוא לא פרמטר מכריע להענקת פרס שאמור לסכם חיים שלמים עם השפעה מוכחת.
אמנם אחרי שהוענק הפרס לברק אובמה על עצם היותו, המועמדות של מלאלה לפרס נובל לשלום היא בהחלט שיפור, אבל בכל זאת.
מה גם שלהגיע בגיל כל כך מהר ישר לפסגה עלול להיות הרסני. תשאלו את ג'סטין ביבר.

ג'סטין ביבר חותם למעריצים מחוץ לדיילי שואו

מאמרים אחרונים